Tradisjon og ekte kommunikasjon

Selvsagt står også improvisasjon på planen, når Karin Krog og Bjørn Alterhaug Kvartett inntar Beddingen den 14. november. Bassisten fra Rana mener at jazzens element av fri utfoldelse har dype menneskelige røtter.

Kjell Nordeng

Med et musikerlag som teller noen av norsk jazz sine sterkeste og mest prisbelønte utøvere, er det grunn til høye forventninger foran Bodø-konserten. Forventningene blir ikke mindre etter Jazznytts anmeldelse av livedebuten under Trondheim Jazzfest tidligere i år.

«Bjørn Alterhaug Kvartett (...) starter konserten, og det synger langt mer enn det knirker i bassen hans. Med pianist Vigleik Storaas, saksofonist Erlend Vangen Kongtorp og trommeslager Tom Olstad på varmt slep, spiller han seg nydelig inn mot dronningas komme. Her er ingenting forhastet. Kun godt modnet og levert innenfor en tradisjon som tilhører midtlinjen. Og hellige Olav for en akkompagnatør Storaas er. Når han slipper fri i front, går han til den plassen han er så god til å stelle», skrev jazzfagbladets anmelder Arild Andersen.

I likhet med Karin Krog er bassist Bjørn Alterhaug ingen fersking i norsk jazz. Tvertimot. Han spilte sammen med den nå 87-årige «dronninga» allerede i 1967. «Det var en ære for en 22-åring å få spille med Karin Krog. Hun er fortsatt en uttrykksfull vokalist av internasjonal klasse», sier Alterhaug. Siden den første jobben med Karin Krog har den opprinnelige ranværingen ikke bare blitt en høyt respektert jazzmusiker og komponist. Han var også en viktig pådriver bak etableringen av jazzlinja ved NTNU, og som akademiker har han drevet kulturoverskridende studier av improvisasjon som fenomen. Det har stor betydning for hans holdning til musikk, også når han går på scenen i Bodø den 14. november.

«Improvisasjon er ikke primært sjølrealisering eller sjøldigging. I likhet med all ekte menneskelig kommunikasjon er den basert på ferdigheter, refleksjon og solidaritet», sier Alterhaug, som med dette bringer et politisk element inn i sine betraktninger om jazzens mest karakteristiske element. «I ei tid der samfunnet er fragmentert og preget av motsetninger og hatefulle ytringer trenger vi det fellesskapet som denne typen kommunikasjon gir oss», sier bassisten. Han lover publikum en konsert med både egenkomposisjoner og låter fra jazztradisjonen.

«Det er viktig å videreføre og fornye tradisjonen. Det store aldersspennet i vårt ensemble gjør at vi har ulike livserfaringer og bakgrunn. Det påvirker utformingen av musikken, og åpner for nye muligheter for et spontant samspill på tradisjonens grunn», sier Alterhaug. I lys av dette er det ingen tilfeldighet at «gammelstøytan» valgte å komplettere bandet med den 27-årige saksofonisten Erlend Vangen Kongtorp. Ifølge Jazznytt har bandets ungdomsalibi nemlig både teknikken og «en dyp kjennskap og kjærlighet for den amerikanske jazztradisjonen».

«Erlend passer perfekt i vårt musikalske univers», sier Bjørn Alterhaug.

Ved siden av vokaljazz med Karin Krog i front vil den forestående Bodø-konserten omfatte instrumentale låter både i pianotrio- og kvartettformat. Siden bandmedlemmenes tungt prisbelønte discografi er på lengde med en Dickens-roman anbefaler vi for enkelhets skyld CDen «Oslo Calling» (2009) til «oppvarmingen» før konserten.

Ensemblet består av: Karin Krog (sang), Vigleik Storaas (piano), Erlend Vangen Kongtorp (saksofon), Bjørn Alterhaug (bass) og Tom Olstad (trommer).

Torsdag 14. november kl. 20 på Beddingen Kulturhus.

Neste
Neste

Annerledes lokale, ny opplevelse